خیلی از مشترکین استفاده کننده از اینترنت و دارندگان سرویس های ADSL برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت خود به دنبال استفاده از اینترنت فیبر نوری هستند. فناوری فیبر نوری سالیان زیادی است که وارد بازار شده و در ایران هم شرکت مخابرات ایران اینترنت مبتنی بر فیبر نوری را به مشترکین متقاضی ارائه می کند. این در حالی است که تا چند وقت پیش ارائه ADSL بر روی خطوط فیبر نوری تنها در انحصار مخابرات بود. پس از گذشت مدتی این انحصار به اتمام رسید و در حال حاضر سایر شرکت (تعداد محدودی) نسبت به ارائه ADSL بر روی خطوط فیبر نوری اقدام نمودند.

تخفیف ویژه عدسی عینک با تراش و ارسال رایگان در جشنواره سیویلیها (کلیک کنید)


 آسیاتک اولین شرکت ارائه دهنده اینترنت پرسرعت بر روی خطوط فیبر نوری بود اما این در حالی است که بسته های ADSL آسیاتک نسبت به مخابرات از قیمت بیشتری برخوردار بودند هرچند وجه تفاوت آسیاتک با مخابرات در حجم بسته های انتخابی بود، مخابرات بسته های متنوع تر با حجم کمتری و قیمت مناسب تری نسبت به آسیاتک ارائه می نماید در حالی که آسیاتک بسته های پر حجم تر با قیمت نسبتا کمی بیشتر از مخابرات را نیز داراست.

خوش بختانه چندی پیش طی اطلاعیه شرکت شاتل مبنی بر ارائه ADSL بر روی خطوط فیبر این انحصار از سلطه دو شرکت فوق نیز خارج شده اما این در حالی است که اگر ساکنین شهر تهران اقدام نسبت به دریافت اینترنت ADSL از شرکت شاتل نمایند بازهم با پاسخ متاسفانه امکان ارئه سرویس روی خط مورد نظر شما نیست مواجه می شوند که دلیل این امر عدم هماهنگی های لازم بین شرکت مخابرات و شاتل بیان گردیده شده است. اپراتور های شاتل همواره بیان می دارند که امکان ثبت نام روی خطوط فیبر امکان پذیر هست اما ممکن است مدت زمانی تا حدود 3 ماه کاری طول بکشد و در صورت امکان از متقاضی میخواهند که در ماه های آتی نسبت به دریافت اینترنت اقدام نماییند.

هرچند در بازه زمانی کنونی ارائه اینترنت فیبر نوری باز هم در انجصار سه شرکت مخابرات و آسیاتک و شاتل است اما امیدواریم در آینده نزدیک سایر شرکت ها نیز بتوانند بر روی خطوط فیبر اینترنت پر سرعت ارائه نماییند و مشترکین اینترنت انتخاب گسترده تری داشته باشند.

نظرشما چیست؟ آیا از خط تلفن بر بستر فیبر برخوردارید؟

انتخاب شما کدام شرکت برای ارائه اینترنت است؟چرا؟